Zakelijk regres

 

Heeft uw bedrijf al een regresbeleid?
Wellicht heeft u in het nieuws gehoord dat verzekeraar AIG het beveiligingsbedrijf dat door Kim Kardashian was ingehuurd ten tijde van de overval in Parijs aansprakelijk heeft gesteld.

 

Wat is regres?
Formeel gezien noemt men de actie van AIG ‘regres nemen’. Mevrouw Kardashian heeft haar spullen verzekerd bij AIG en zij hebben de schade aan haar betaald. Bij het onderzoek van de schade kwamen zij op diverse aanwijzingen dat het beveiligingsbedrijf dat door Kardashian was ingehuurd het werk niet goed genoeg gedaan had. Sterker nog, zij denken klaarblijkelijk dat de overval niet had plaats gevonden, of de buit in ieder geval kleiner was geweest, als zij hun werk wel goed hadden gedaan.

 

Ze vinden dus eigenlijk dat niet zij, maar het beveiligingsbedrijf de claim van mevrouw Kardashian had moeten betalen. Doordat verzekeraars vaak in de polisvoorwaarden zetten dat zij in de rechten van hun cliënt treden bij het uitbetalen van schade, kunnen zij dus zo’n claim indienen. Simpel gezegd: alleen mevrouw Kardashian kan het beveiligingsbedrijf aansprakelijk stellen, aangezien zij een contract sloot. Door de schade te betalen, mag de verzekeraar doen alsof zij mevrouw Kardashian is en namens haar die claim indienen.

 

Regres is zeker weer zo’n Amerikaans iets?
In tegendeel, ook in Nederland plegen verzekeraars maar al te vaak regres als zij een schade-uitkering gedaan hebben. Sterker nog, in principe doen zij dit altijd om er zo voor te zorgen dat zij zo min mogelijk schadekosten hoeven te maken. Men haalt namelijk zo terug wat aan haar verzekerde betaald is.

 

Wat hebben wij als bedrijf daarmee te maken?
Allereerst moet u er rekening mee houden dat een verzekeraar dus ook regres op u kan plegen als zij iemand een schade uitkeren die door u (w personeel) is veroorzaakt. Dit kan pijnlijk zijn.

 

Het is soms dan ook mogelijk om tegen hogere premie in de polis op te nemen dat de verzekeraar afziet van regres tegen bepaalde partijen of in bepaalde situaties. Vaak wordt afgesproken dat men geen regres neemt op klanten of zakelijke partners in bijvoorbeeld een vof of bouwcombinatie.

 

Verzekeraars plegen, als ze het doen, alleen regres voor het bedrag dat zij zelf betalen. Niet verzekerde kosten en het eigen risico verhalen zij vaak niet of alleen op verzoek. Overigens kunt u als bedrijf ook regres plegen.

 

Het is dus belangrijk om:

  • Een goed regresbeleid op te stellen zodat u weet welke schade er binnen het bedrijf wordt geleden en of regres mogelijk is;
  • Een goede verzekering te sluiten die ook regres neemt voor niet-verzekerde schade en eigen risico. Wellicht is de verzekeraar bereid om af te zien van regres op belangrijke partijen.

 

Wellicht is het een goed moment om hierover met elkaar van gedachten te wisselen. Uiteraard kunnen we dan ook uw overige verzekeringen bespreken. Neemt u contact met ons op?