Heeft u binnen uw bedrijf maatregelen genomen om fraude te voorkomen?

 

Wellicht heeft u in de media gelezen hoe de bioscoopketen Pathé maar liefst 19 miljoen euro verloor door CEO-fraude. Veel ondernemers denken ten onrechte dat zo’n fraude bij hen niet voor kan komen, bijvoorbeeld omdat ze niet internationaal werken of omdat ze denken dat ze niet groot genoeg zijn.

Die gedachte is een misvatting. Ook nationaal werkende bedrijven of kleine bedrijven kunnen slachtoffer van fraude worden. Dit is met een goed preventieplan en verzekering te voorkomen. Wij leggen de mogelijkheden uit.

 

Maatregelen om fraude te voorkomen
Bij de CEO-fraude doet de fraudeur zich voor als de CEO van het bedrijf. Hij vraagt een medewerker om een groot bedrag over te boeken op een rekeningnummer. Aangezien het geld nodig is voor een speciaal project (bijvoorbeeld overname) en de transactie niet mag uitlekken, wordt de medewerker gevraagd met niemand over de zaak te spreken. De fraudeurs hebben hiervoor flinke voorbereiding gedaan. Ze hebben uitgezocht wie er verantwoordelijk is voor de betaling (bijvoorbeeld via de gemachtigden die bij de Kamer van Koophandel zijn geregistreerd) en zijn via bijvoorbeeld malware in het computersysteem van het bedrijf gekomen, waardoor ze via het e-mailadres van de CEO kunnen mailen.

 

Door een duidelijke procedure voor betaling van transacties (ook bij ‘gevoelige’ transacties) af te spreken en na te leven, maakt u het de fraudeurs al een stuk moeilijker. Overigens helpt een goede betaalprocedure met bijvoorbeeld een ‘vier-ogen’ principe (waarbij elke transactie door tenminste twee medewerkers moet worden goedgekeurd) tegen veel meer vormen van fraude. Ook een goede IT-beveiliging beschermt tegen veel kwaads.

 

Schade beperken met een goede fraudeverzekering en cyberverzekering
Een fraudeverzekering dekt de financiële gevolgen van fraude door zowel medewerkers als derden. Hiermee kunt u, als uw bedrijf ondanks goede voorzorgen toch door fraude wordt getroffen, de financiële schade vergoed krijgen. De cyberverzekering biedt vaak ook vergoeding voor preventieve maatregelen en bepaalde vormen van fraude. Door een goede afstemming van deze verzekeringen kunt u de preventieve kosten van maatregelen (deels) vergoed krijgen, voorkomt u dubbele dekking en weet u zeker dat de financiële schade gedekt is als u toch getroffen wordt.

 

Wij adviseren u dan ook:

  • Te beoordelen welke frauderisico’s uw bedrijf kan lopen en daarvoor een preventieplan op te stellen en te implementeren;
  • Een goede fraude- en/of cyberverzekering te sluiten en zo de preventieve kosten (deels) vergoed te krijgen en de financiële gevolgen van fraude te beheersen.

 

Graag adviseren wij u over de mogelijkheden om fraude te voorkomen, te beperken en/of te verzekeren. Wij kennen de markt en kunnen op deskundige wijze uw mogelijkheden in kaart brengen en dubbele verzekering voorkomen. Uiteraard kunnen we dan ook uw overige verzekeringen bespreken. Neemt u contact met ons op? Voor nu wensen we u en alle collega’s van uw bedrijf alvast prettige feestdagen en een, zowel zakelijk als persoonlijk, voorspoedig 2019.